Näringslivet kraftsamlar för att stärka Norrköping

Norrköping ska bli en av Sveriges tio främsta upplevelsedestinationer. Det anser ideella Norrköpings Besöksnäringsförening som offentliggörs idag. Syftet är att stödja medlemmarnas intressen genom att verka för Norrköpings bästa, en stark framtidstro och vi-känsla.

Genom att samordna näringslivet och andra aktörer vill föreningen offensivt och långsiktigt bidra till ökad hållbar tillväxt genom att främja och utveckla Norrköping till att bli en attraktiv plats att bo, leva och verka i.

Föreningen startades innan sommaren och under hösten har styrelsen tagit fram en strategi inför arbetet framåt.

– Vi ville ha en tydlig spelplan innan vi blev offentliga. Att vi behövs är uppenbart. Norrköping är på väg att halka efter ordentligt i attraktionskraft av flera skäl. Vi möter ett starkt stöd hos näringslivet för att tillsammans skapa en enad röst för att stärka och förbättra staden utifrån ett besöksnäringsperspektiv. Vi vet vad Norrköping går för, säger styrelseordförande Lina Skandevall.

Syftet är att företräda näringslivet och andra aktörer med intresse för besöksnäringen med en samlad röst. För det behövs samverkan. Föreningen stödjer och medverkar aktivt i det kommunägda bolaget Upplev Norrköping AB:s uppdrag att med Norrköpings platsvarumärke identifiera och bidra till en stark varumärkesidentitet.

–Vi är en fristående part som offensivt kommer att arbeta för att det ska bli enklare att driva besöksnäringsföretag i Norrköping. Det innebär att vi kommer att anordna träffar för våra medlemmar för att öka sin kompetens, omvärldsbevaka och samarbeta. Vi arbetar även för att öka påverkansgraden inför politiken. Från att förstå vikten av en gemensam vision och marknadsföring till regelförenkling, en tillmötesgående attityd hos tjänstemännen och en ökad förståelse för företagens vardag, säger Lina Skandevall.

Det finns en enorm kraft, vilja och kompetens i styrelsen, enligt ledamot Stefan Papangelis. – Vi är eldsjälar med en stark framtidstro som tillsammans med näringslivet och andra aktörer vill skapa bästa möjliga förutsättningar för Norrköping att bli en attraktiv och hållbar upplevelsedestination. Det är bara möjligt om vi samarbetar, offensivt och kraftfullt. Nu skapar vi ett forum för just det, säger Stefan.

Upplev Norrköpings styrelseordförande Alex Nejdemo är positiv till föreningen. – För Upplev Norrköping är det mycket viktigt att samarbeta med näringslivet. Att det nu finns ett forum som samlar hela bredden av näringslivet med en tydlig röst är värdefullt, avslutar Alex Nejdemo.

FAKTA
Norrköpings besöksnäringsförening (NBNF) är en ideell förening för näringsliv och andra aktörer. Genom att samordna näringslivet och andra aktörer vill vi offensivt och långsiktigt bidra till ökad hållbar tillväxt genom att främja och utveckla Norrköping till att bli en attraktiv plats att bo, leva och verka i.

NORRKÖPINGS BESÖKSNÄRINGSFÖRENING, STYRELSE

  • Lina Skandevall, ordförande, Skandevall Media AB
  • Maria Eriksson Önander, vice ordförande, Elite Grand Hotel Norrköping
  • Eva Schlyter, kassör, Ståhl Collection
  • David Nilsson, sekreterare, Norrköping City
  • Stefan Papangelis, ledamot, Happy Norrköping
  • Olle Tholén, ledamot, Crazy Pictures
  • Christine Karmfalk, ledamot, Kolmårdens Djurpark
  • Nedim Ergul, ledamot, Restaurang Hugo och Puls
  • Michael Sturehed, ledamot, IFK Norrköping
  • Annelie Svensson, ledamot, Norrköping Handel
  • Björn Hammarskjöld, suppleant, Bråvikslinjen
  • Thomas Hallgren, suppleant, ÖstgötaKök

Kontaktuppgifter:
Ordförande Lina Skandevall
070-600 30 80
www.besoknorrkoping.se